ZZ Leiden helpt bij opening sportveld Visser ’t Hooft

Soms kloppen de dingen gewoon. Neem de maandagmiddag waarop toppers van ZZ Leiden de opening opluisteren van een voor vele sporten geschikte kunstgrasveld bij het plaatselijke Visser ’t Hooft Lyceum (VHL).

Want wat gebeurt er, na een aantal hele natte dagen waarin het ene noodscenario na het andere uit de kast werd getrokken? De zon schijnt uitbundig, de lucht is strakblauw en eenieder lijkt er evenveel zin in te hebben. Of het nu gaat om de leerlingen van vier havo die vanaf 13.00 uur les zouden hebben van gymleraar Robbert Susan, een van de trekkers van het multicourt, of de basketballers die later die middag hun laatste ’thuistraining’ hebben voor hun Europacupwedstrijd in Griekenland.

Neem Jamayro de Windt. Hij merkt tot zijn genoegen dat basketbal ’echt iets betekent in de Sleutelstad’. ,,De jeugd wil ook echt wat laten zien, is soms heel fanatiek.’’

Aan de andere kant is zo’n middag ook goed voor de teambuilding. Samen een beetje lol hebben en toch ook ergens voor gaan. Want er zal toch maar net een vlammetje worden ontstoken bij een talent in de dop bij het vele dribbelen, schieten en spelen? Of dat ook echt gebeurt, is volgens De Windt nog moeilijk te zien. ,,Sommigen hebben al wel bijna mijn lengte’’, meldt de 1 meter 80 lange speler.

Contact

Ook Jesper, die bij de afsluitende shoot-outs het langst van de leerlingen gelijk op weet te gaan met de profs, houdt het bij teksten als ’Ik zie wel’. Wat hij wel weet, is dat het ’gezellig’ was. ,,De spelers maakten echt contact met ons en we hebben gezellig gesproken. Waarover? Over basketbal. Over sport.’’

En laat dat contact nou bijna net zo belangrijk zijn als het sporten, legt Harry van Alphen bij de opening uit. Van Alphen is niet alleen bestuurder van de christelijke scholenkoepel Scol, waar de Visser ’t Hooft Lycea en Bonaventuracolleges onder vallen, maar ook van de Talenten van Franciscus.

Het is een stichting die leerlingen en docenten van de aangesloten scholen verder wil helpen. Aanvankelijk ging het geld uit de stichtingskas voornamelijk naar kinderen die wat steun konden gebruiken, omdat hun ouders onvoldoende geld hadden om de talenten van morgen te helpen ontwikkelen. Nu er uit die hoek steeds minder verzoeken binnenkomen, biedt dat mogelijkheden om zaken te financieren die wat breder werken. Zaken als een bijna twee ton kostend sportterrein bij het VHL dat bijna het hele jaar te gebruiken is. Voor gymnastieklessen, maar evenzeer voor de pauzes. ,,Dan draagt het bij aan ontmoeting’’, zegt Van Alphen.

Lockdown

Niet alleen leerlingen ontmoeten elkaar dan, directeur Ron Onderwater ziet ook dat docenten ’graag even meedoen’. Want het veldje, dat net voor de eerste lockdown werd opgeleverd, is officieus al lang geopend. Zelfs de jeugd van ZZ Leiden heeft er een tijdlang getraind, tot op zondagochtend aan toe, toen dat in de eigen hal door corona niet kon.

Hoewel basketballers normaal niet spelen op een ondergrond van kunstgras, moest De Windt toegeven dat het goed dribbelen en lekker spelen was op het veld. Oneindig veel beter dan de veldjes vol losse bakstenen die hij in zijn vroegste jeugd in Rotterdam tegenkwam. En het belang van lekker spelen in de buitenlucht kan volgens hem ’niet worden overschat’. ,,Dat is zoveel beter dan binnen zitten gamen.’’

Soms kloppen dingen gewoon, vindt ook leerling Johan: ,,Dit was echt iets speciaals. Dat mensen die je normaal geen les geven, sterren zeg maar, er echt voor je zijn.’’

Bron: Leidsch Dagblad.

Goed leren

We werken elke dag aan meer dan gewoon goed onderwijs voor leerlingen van 4 t/m 18 jaar. Leren gaat altijd door en wordt gevoed door nieuwsgierigheid. Die nieuwsgierigheid willen we uitlokken en stimuleren.

Goed leven

Op onze scholen gaan kennisontwikkeling en sociale en morele vorming hand in hand. Vertrouwen, solidariteit en verwondering zijn kernwaarden uit de Bijbelverhalen. Deze kernwaarden hebben een plek op al onze scholen.

Goed samenleven

Leren en leven kun je niet alleen. Dat doe je samen met de mensen om je heen. Omgaan met elkaar, met de ander, je verbonden weten met het grotere geheel, met de natuur: het maakt elke dag deel uit van het onderwijs in onze scholen.