Pepernoten bakken en Nederlands leren

Naast het reguliere Taalcafé van BplusC worden er dit schooljaar ook verschillende Junior Taalcafé’s georganiseerd. Tijdens zes ontmoeting tussen leerlingen van het Bonaventuracollege Agora en Internationale Schakelklassen (ISK) van het Da Vinci College kan op een laagdrempelige manier geoefend worden met het spreken van de taal.

In de Internationale Schakelklassen zitten leerlingen die het Nederlands niet als moedertaal hebben. “Tijdens de bijeenkomsten krijgen de leerlingen van beide groepen opdrachten om samen uit te voeren. Het belangrijkste is daarbij om samen zoveel mogelijk de taal te bezigen”, vertelt projectleider Tessa Coolen van BplusC.

“Het was heel leuk en gezellig”, vertellen de leerlingen van het ISK. “We hebben veel nieuwe woorden geleerd en het hielp dat we met leeftijdsgenoten konden spreken. Heel anders dan leren uit een boek.”

Coolen legt uit dat het sociale leven van jongeren in deze leeftijd zich vooral afspeelt op verenigingen, en dat is niet altijd even bekend of toegankelijk voor jongeren die nieuw zijn in Nederland. Daarom is dit project ook bedoeld om jongeren met elkaar in contact te brengen. “Als je elkaar leert kennen gaat het praten ook makkelijker en wordt het ook leuker om de taal te kunnen gebruiken.”

Toekomst

Ook voor leerlingen van Het Bonaventuracollege Agora zijn de bijeenkomsten leerzaam, vertelt een van hen. “Ik heb geleerd dat het voor hun net zo lastig is om met ons te communiceren als andersom.” Tijdens de bijeenkomsten hebben de leerlingen onder anderen een speurtocht gedaan en pepernoten gebakken.

De eerste module van zes bijeenkomsten is afgerond. Voor de toekomst staan er nog twee van deze modules op de planning waarbij het voor andere scholen ook nog mogelijk is om mee te doen. “Hoe breder de groep hoe leuker het is”, aldus Coolen.

Bron: Sleutelstad. 

Goed leren

We werken elke dag aan meer dan gewoon goed onderwijs voor leerlingen van 4 t/m 18 jaar. Leren gaat altijd door en wordt gevoed door nieuwsgierigheid. Die nieuwsgierigheid willen we uitlokken en stimuleren.

Goed leven

Op onze scholen gaan kennisontwikkeling en sociale en morele vorming hand in hand. Vertrouwen, solidariteit en verwondering zijn kernwaarden uit de Bijbelverhalen. Deze kernwaarden hebben een plek op al onze scholen.

Goed samenleven

Leren en leven kun je niet alleen. Dat doe je samen met de mensen om je heen. Omgaan met elkaar, met de ander, je verbonden weten met het grotere geheel, met de natuur: het maakt elke dag deel uit van het onderwijs in onze scholen.