Leidse scholiere Jeanne wint Engelstalige speechwedstrijd

De veertienjarige Jeanne Schellevis uit Leiden heeft de Engelstalige speechwedstrijd ’Junior Speaking Contest’ op haar naam geschreven. De leerlinge van het Visser ’t Hooft won met haar speech ’Aya’s Story’ de prijs voor tweedeklassers. „Dankzij de speechcompetitie geloof ik dat ook ik een impact kan hebben en niet alleen volwassenen.”

Het thema voor het betoog van Jeanne was ’A Story That Moved Me’, vrij vertaald: een verhaal dat mij raakt.. Jeanne kreeg de inspiratie voor haar speech uit het boek ’No Ballet Shoes in Syria’ van Catherine Bruton. „Het boek gaat over Aya, een Syrisch meisje van mijn leeftijd, dat moest vluchten voor de oorlog in haar land. Het verhaal raakte me enorm.”

Aan de wedstrijd deden leerlingen van meer dan 75 scholen mee. Acht kinderen kwalificeerden zich voor de finale in Amersfoort. Om hier te mogen staan, moesten ze eerst op de eigen school en daarna in de eigen regio een ronde winnen. „Na elke ronde moest ik een deel toevoegen aan mijn verhaal.”

Voor de finale verzon Jeanne iets wat haar hielp te winnen. „In een workshop kreeg ik de tip om Aya’s naam te veranderen naar een Nederlandse naam. Ik betrok de naam van een jurylid in mijn speech: ’what if Aya was Tessa?’. Ik was de enige die dit deed en mede daardoor heb ik gewonnen”, zegt Jeanne trots.

Na haar speech moest ze nog vragen van de jury beantwoorden. „Ik vond dat spannend, maar ik wist duidelijk wat mijn boodschap was. Dus was het ook weer makkelijk om de vragen te beantwoorden. Ik zit bij de debatclub op school, dat hielp me ook”, zegt Jeanne.

De jury beoordeelde de leerlingen zowel op de inhoud, als op de originaliteit van hun speech. Verder speelde ook de overtuigingskracht van de deelnemers een rol. Volgens de jury lukte het Jeanne erg goed om het publiek in de persoon van Aya te laten verplaatsen en dat ze daarmee haar publiek in beweging kreeg.

Sinds 2004 organiseert Nuffic deze speechwedstrijd. Dit is een Nederlandse stichting voor de internationalisering in het onderwijs. De wedstrijd bestaat uit een competitie voor de tweede klas en de derde klas van het voortgezet onderwijs. Elk jaar wordt gekozen voor een ander thema. Leerlingen bedenken daar hun eigen verhaal bij.

Voor Jeanne stopt het verhaal niet nu ze de trofee in handen heeft. Later wil ze graag de politiek in of een paar jaar les geven in Bangladesh, of op Moria, het Griekse eiland waar veel Syrische vluchtelingen worden opgevangen. Voor nu is ze bezig met een schoolproject. „Ik wil in contact komen met vluchtelingen in Leiden. Ik denk namelijk dat Leidse kinderen en gevluchte kinderen heel veel van elkaar kunnen leren.”

Bron: Leidsch Dagblad. 

Goed leren

We werken elke dag aan meer dan gewoon goed onderwijs voor leerlingen van 4 t/m 18 jaar. Leren gaat altijd door en wordt gevoed door nieuwsgierigheid. Die nieuwsgierigheid willen we uitlokken en stimuleren.

Goed leven

Op onze scholen gaan kennisontwikkeling en sociale en morele vorming hand in hand. Vertrouwen, solidariteit en verwondering zijn kernwaarden uit de Bijbelverhalen. Deze kernwaarden hebben een plek op al onze scholen.

Goed samenleven

Leren en leven kun je niet alleen. Dat doe je samen met de mensen om je heen. Omgaan met elkaar, met de ander, je verbonden weten met het grotere geheel, met de natuur: het maakt elke dag deel uit van het onderwijs in onze scholen.