“Wereldnieuws is in deze klas soms heel dichtbij”
Afwisseling en uitdaging, daar houdt Leon van. Na een aantal jaar op de Josephschool (SCOL school) gewerkt te hebben, koos hij voor een baan op basisschool De Singel. Hier houdt hij zich bezig met het beleid van de school én staat hij twee dagen per week voor groep 7. “Tijdens het kerstdiner komen er gerechten uit alle windstreken, dat is te gek.”
Waarom koos je voor de Singel?
“Toen ik aangaf bij SCOL op zoek te zijn naar een andere school, dachten zij met me mee in mogelijkheden. Dat was fijn. De Singel was precies wat ik zocht. Daarnaast kon ik hier ook een aantal dagen ambulant aan onderwijsverbetering werken, dat was een mooie verdieping van de taken die ik op de Josephschool deed. Het bijzondere aan deze school is de enorme diversiteit in de klassen. In mijn groep zitten kinderen met tien verschillende achtergronden, van over de hele wereld. Hier kun je als leerkracht iets betekenen. Het is prachtig om te zien hoe culturen samenkomen. Tijdens het kerstdiner in de klas bijvoorbeeld. Dat gaat verder dan worstenbroodjes of kaasvlinders: hier zitten we aan tafel met Japanse sushi en Syrische druivenbladeren. Dat maakt het hier uniek.”
Hoe werkt het met nieuwkomers die de taal nog niet spreken?
“Op onze school hebben we drie taalklassen voor kinderen die net in Nederland zijn en de taal nog niet spreken. In de taalklas krijgen ze een stevige basis mee voordat ze doorstromen naar een reguliere klas. In mijn groep heb ik nu bijvoorbeeld Oekraïense kinderen die net uit een taalklas komen. Het vraagt veel differentiatie, want hun taalniveau verschilt enorm. Maar met extra hulp, bijvoorbeeld van onderwijsassistenten, lukt het om ze goed te laten aansluiten. Een veilige sfeer is cruciaal. Kinderen moeten zich welkom voelen en weten dat ze erbij horen. In de klas probeer ik ervoor te zorgen dat andere leerlingen hen uitnodigen om mee te doen en gesprekken met ze aangaan. Dat geeft ze het gevoel dat ze deel uitmaken van de groep.”
Welke momenten blijven je bij?
“Wereldnieuws kan in deze klas heel dichtbij komen. Toen het regime van Assad viel, waren er een aantal kinderen die feest vierden. Laatst hadden we het in groep 7 over de Engelandvaarders, en een meisje uit het Midden-Oosten vertelde dat ze liever niet naar een filmpje wilde kijken omdat zij zelf met een boot naar Nederland was gekomen. Te confronterend voor haar. Het feit dat ze dat durfde te delen, vond ik heel bijzonder. Je merkt dan hoe dichtbij sommige onderwerpen voor deze kinderen komen. Dat je er op zo’n moment voor ze kunt zijn, maakt dit werk waardevol.”
Wat zou je tegen iemand zeggen die hier wil werken?
“Op een multiculturele school werken is een enorme verrijking, zowel voor jezelf als voor de kinderen. Het is uitdagend, maar ook heel dankbaar. Als je de kans krijgt, zou ik zeggen: probeer het gewoon. Je leert zoveel, niet alleen over anderen, maar ook over jezelf.”