Creatief met Engels: bekroonde verhalen

Leerlingen door het hele land gaan ieder jaar creatief aan de slag met de Engelse taal bij de Junior Speaking Contest. Dit jaar was er daarnaast voor het eerst de Flash Fiction Challenge, waar leerlingen fictieve korte verhalen schrijven.

Jeanne Schellevis (14), Visser ’t Hooft Lyceum (Leiden), winnaar Junior Speaking Contest, tweede klas

“In de les Engels kregen we een schrijfopdracht met als thema ‘a story that moved me’. Ik moest terugdenken aan het boek De balletschoenen van Aya van Catherine Bruton”, vertelt Jeanne (foto boven). “Dat ging over een meisje van mijn leeftijd dat uit Syrië naar Europa vluchtte. Dat verhaal sprak me zo aan, dat ik het met andere wilde delen. Ik wilde mensen informeren én activeren; dit is een probleem en wij kunnen allemaal een bijdrage leveren aan de oplossing. Zo heb ik zelf naar aanleiding van het boek een keer een asielzoekerscentrum bezocht.”

“Blijkbaar schudde ik met mijn verhaal mensen wakker. Dat ik tweetalig onderwijs doe en bij de debatclub zit, heeft heel erg geholpen. Maar ik was nooit helemáál overtuigd van m’n eigen Engels. Toch ben ik over die twijfels heen gestapt, want het gaat uiteindelijk om het verhaal dat je vertelt. Ik heb geleerd dat je problemen niet altijd aan volwassenen hoeft over te laten.”

“Na de Junior Speaking Contest weet ik zeker dat ik ondernemer of politicus wil worden. Ik heb geleerd te staan voor wat ik belangrijk vind. Want als niemand dat doet, waar zijn we dan als samenleving?”

Bron: Nuffic.

Goed leren

We werken elke dag aan meer dan gewoon goed onderwijs voor leerlingen van 4 t/m 18 jaar. Leren gaat altijd door en wordt gevoed door nieuwsgierigheid. Die nieuwsgierigheid willen we uitlokken en stimuleren.

Goed leven

Op onze scholen gaan kennisontwikkeling en sociale en morele vorming hand in hand. Vertrouwen, solidariteit en verwondering zijn kernwaarden uit de Bijbelverhalen. Deze kernwaarden hebben een plek op al onze scholen.

Goed samenleven

Leren en leven kun je niet alleen. Dat doe je samen met de mensen om je heen. Omgaan met elkaar, met de ander, je verbonden weten met het grotere geheel, met de natuur: het maakt elke dag deel uit van het onderwijs in onze scholen.