Boeken lezen door weddenschap met Willie Wartaal

Hoe worden jongeren gemotiveerd om boeken te lezen? Door een uitdaging aan te gaan met een bekende Nederlander! Dat is het concept van ’De Weddenschap’. In het bijzijn van rapper Willie Wartaal ondertekenden leerlingen van het Beroepscollege en Vso Leystede dinsdag een contract om drie boeken te lezen in zes maanden.

De uitdaging begon eigenlijk op 1 november, maar dinsdag trapte Wartaal De Weddenschap af. Hij is dit jaar een van de drie leescoaches en hij gaat zelf ook de uitdaging aan. De rapper van De Jeugd van Tegenwoordig coacht deelnemers die meedoen aan De Weddenschap, waaronder de leerlingen van Leystede.

Zo’n vijftig leerlingen uit de eerste drie leerjaren vroegen Wartaal het hemd van zijn lijf. Sommigen gebruikten de vragen die zij hadden voorbereid, zoals ’Hoe kiest u een boek dat u wilt lezen?’ Anderen wilden liever weten waarom Wartaal rapper wilde worden en hoe hij het vond om een stiefvader te hebben.

Uitvlucht

Wartaal doet mee aan De Weddenschap, omdat hij ziet ’hoe we met elkaar steeds dommer worden’. Hij doelt op de manier waarop mensen met elkaar omgaan en hoe meningen niet mogen verschillen, omdat er dan ruzie ontstaat. ,,Ik denk dat we dat kunnen verbeteren door met z’n allen meer informatie op te nemen. Zo leren we onszelf beter kennen en dan is het niet vervelend als iemand anders denkt dan jij.’’

Tijdens zijn jeugd heeft Wartaal ’alles’ gelezen. ,,Alle boeken die ik tegenkwam. Zelfs van die hele slechte in de supermarkt.’’ Lezen was een uitvlucht, om te ontsnappen aan een vervelende thuissituatie. ,,Als je boeken leest, val je niemand lastig. Lezen begon voor mij als schuilen, maar daardoor ben ik lezen leuk gaan vinden.’’ Wartaal merkte dat hij door het vele lezen een voorsprong had op kinderen uit zijn klas. ,,Ik kon mezelf beter uitleggen en mensen begrepen mij beter. Ik heb geluk gehad met de kutsituatie waar ik in zat.’’

Jeugd

De leerlingen zijn verdeeld over lezen. Sommigen lezen graag, anderen spenderen liever tijd op hun telefoon. ,,Dat is toch wel meer de jeugd van tegenwoordig’’, grapt een leerling. Toch ziet Wartaal ook de positieve kant. ,,Ook op je telefoon lees je. Wel in je eigen, kleine bubbel en in je eigen taal, maar je leest wel.’’

De komende maanden gaan de leerlingen van Leystede lezen uit ’echte’ boeken. Niet van een verplichte boekenlijst of een speciaal genre, maar boeken die ze leuk vinden. De enige voorwaarde is dat ze een boek op passend niveau in het Nederlands lezen, ’dus geen Nijntje’. Leerling Jaylecy wint een door Wartaal gesigneerd exemplaar van ’Het geheime dagboek van Adrian Mole, 13 3/4 jaar’. Ze houdt van lezen, dus het boek dat Wartaal ’herkenbaar en tof’ vond, gaat ze lezen.

Nadat Wartaal het vragenvuur heeft doorstaan, ondertekent hij als eerste het contract. ’Wij doen mee met De Weddenschap en lezen drie boeken in zes maanden’, leest het bord. Daarna tekenen ook de leerlingen het contract. Als de leerlingen de boeken niet lezen, moeten ze Wartaals vieze sokken eten, grapt hij. ,,Ik ben al begonnen met verzamelen!’’

Bron: Leidsch Dagblad.

Goed leren

We werken elke dag aan meer dan gewoon goed onderwijs voor leerlingen van 4 t/m 18 jaar. Leren gaat altijd door en wordt gevoed door nieuwsgierigheid. Die nieuwsgierigheid willen we uitlokken en stimuleren.

Goed leven

Op onze scholen gaan kennisontwikkeling en sociale en morele vorming hand in hand. Vertrouwen, solidariteit en verwondering zijn kernwaarden uit de Bijbelverhalen. Deze kernwaarden hebben een plek op al onze scholen.

Goed samenleven

Leren en leven kun je niet alleen. Dat doe je samen met de mensen om je heen. Omgaan met elkaar, met de ander, je verbonden weten met het grotere geheel, met de natuur: het maakt elke dag deel uit van het onderwijs in onze scholen.